söndag 4 mars 2012

Nötpaj med pepparkakssmak

Testade att göra en sån ikväll, Och den blev helt suveränt god. Tips: Sätt en aning mindre socker.

Mördeg:
125 g smör eller margarin, 3 msk socker, 3 d vetemjöl, ½ tsk bakpulver, 1 äggula
Fyllning:
300 g blandade nötter och mandlar, 2 dl socker (1 dl räcker), 3 ägg, 1 ½ dl vispgrädde,
25 g rumsvarmt smör, 1 tsk kanel, 1 tsk malen ingefära, 1 tsk nejlika, ½ tsk kardemumma

1. Hacka snabbt alla ingredienserna till mördegen och tryck ut i en form med löstagbar kant, Ställ kallt ca 30 min eller längre. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Finhacka alla mandlar och nötter och tillsätt resten av ingredienserna och rör om till en slät smet.
3. Förgrädda mördegsskalet i 8 min i nedre delen av ugnen.
4. Ta ut formen och sänk värmen till 175 grader. Bred ut fyllningen i formen och grädda i nedre delen av ugnen 25-30 min.
5. Lossa pajen ur formen när den kallnat och garnera med hela nötter och florsocker.

 
Och nej, Nu räcker det med sockerfrosseriet för min del. Enligt Malena&Alice är jag en hemsk människa som lurar med dom att sockerstrejka och sen är jag den som skiter i det och bakar en massa och dom får inte ens smaka. Dessutom har jag vräkt i mig en chokladplatta och en hel del annat ikväll så jag är grön av illamående. Så nya tag imorgon - Alltså, Inget socker alls på flera veckor! (Den visan har ni hört många gånger förr antar jag, men nu är det blodigt allvar)

Inga kommentarer: